Jak uczymy

logoW iSchool English Language Centre uczymy wykorzystując innowacyjną i w pełni autorską metodę iSPEAK©. Pozwala ona szybko, skutecznie i w przyjemny sposób przyswoić język obcy bez posługiwania się językiem ojczystym studenta w trakcie trwania zajęć. Tak więc już od pierwszej lekcji używany jest tylko i wyłącznie język angielski. Dzięki temu student już na pierwszych zajęciach jest w stanie przełamać barierę przed mówieniem.

Metoda jest w 100% oparta na komunikacji i na początkowych etapach nie są omawiane żadne zagadnienia gramatyczne choć ich istnienie jest sygnalizowane. Zadaniem studenta jest uzupełnić wiedzę praktyczną, nabytą na zajęciach, o wiedzę teoretyczną. Umożliwiają to podręczniki z których korzystamy. W tym także nasz autorski podręcznik zawierający tzw. "zielone strony" na których wyjaśniane są wszystkie struktury gramatyczne pojawiające się w poszczególnych rozdziałach. Z założenia jednak praca z zagadnieniami teoretycznymi odbywa się samodzielnie w domu tak aby czas z lektorem mógł być w stu procentach poświęcony na konwersacje. Wbrew temu co się powszechnie uważa perfekcyjna znajomość gramatyki nie jest niezbędna do komunikacji czyli rozumienia i bycia rozumianym a to przyświeca każdej osobie uczącej się języka obcego - chcemy się komunikować. Proszę pomyśleć o dzieciach które poznając język nie mają pojęcia co to jest gramatyka, orzeczenie czy składnia zdania. Dzieci pozbawione barier, dla których nie ma rzeczy trudnych czy niemożliwych po prostu naśladują otoczenie i uczą się children posługiwać językiem dopasowując słowa czy frazy do kontekstu w którym je słyszą. Nasza metoda pozwala na jasne i czytelne przedstawienie kontekstu – co jest kluczowe aby zrozumieć i przyswoić materiał. Zadaniem studenta jest dopasowanie słów i zwrotów do sytuacji a zadaniem lektora jest mu w tym pomóc i dane sytuacje przećwiczyć. Do omawiania gramatyki przechodzimy dopiero na nieco wyższych poziomach kiedy zasób słownictwa studenta na to pozwala.

Lektor przedstawia kontekst za pomocą obrazów i gestów i podpowiada studentom jak maja zareagować. Po krótkich ćwiczeniach przechodzi się do kolejnych sytuacji i tak dalej. Już po jednym semestrze student jest w stanie odnaleźć się w podstawowych sytuacjach życiowych. Lektorzy zmieniają się co jakiś czas zwykle po kilku lub kilkunastu spotkaniach - nie rzadziej niż raz na semestr - tak aby studenci nie przyzwyczaili się zbytnio do jednego nauczyciela. Różni lektorzy to trochę odmienna wymowa, różne akcenty, inne doświadczenia językowe i różne osobowości. Wszystko po to aby dostarczyć studentom możliwie jak najszerszy wachlarz bodźców i wrażeń. Po pewnym czasie, zwykle po ok. 2-3 semestrach student oswaja się z językiem na tyle iż pewne „nielogiczności” przestają przeszkadzać i z zaciekawieniem zaczyna poznawać zasady rządzące gramatyką. Do tej pory używał pewnych zwrotów w sposób raczej mechaniczny, teraz zaczyna odkrywać dlaczego maja one taką a nie inną formę. Wiedza dawkowana jest stopniowo tak aby był czas na przyswojenie kolejnych zagadnień. Musimy przy tym pamiętać iż nauka języka to nie nauka biologii czy historii. Tu nie możemy nauczyć się historii średniowiecza nie mając pojęcia o starożytności. Należy pogodzić się z faktem iż aby mówić długimi, złożonymi zdaniami trzeba zacząć od podstawowych, nieco banalnych zwrotów a te bardziej skomplikowane przyjdą z czasem.

logoI tu przechodzimy do ważnego aspektu jakim jest właśnie czas. Każdy chciałby mówić jak najszybciej i jak najlepiej. Jednak w przyrodzie cudów nie ma i jeśli chcemy uczyć się 4 razy szybciej to zwykle musimy na to poświęcić 4 razy więcej czasu. Jednakże w naszej szkole tempo nauki wyznacza sobie student wybierając odpowiedni pakiet z naszej oferty. Należy przy tym pamiętać o własnych ograniczeniach i o czasie jaki jesteśmy w stanie poświęcić na naukę poza lekcjami. Tym samym jeśli zależy nam na szybkim efekcie to możemy zrealizować semestr nawet w tydzień jeśli tylko mają Państwo na to czas i determinację.

Reasumując w iSchool English Language Centre skutecznie wdrażamy program, który pozwala raczej na przyswajanie niż uczenie się języka obcego. I choć na początku przełamanie szkolnych nawyków „wkuwania” może być problematyczne to przy odrobinie cierpliwości i systematyczności może przynieść spodziewane rezultaty szybciej niż mógłbyś tego oczekiwać.

 

"Uczymy tak, jak sami chcielibyśmy być uczeni"